perjantai 10. kesäkuuta 2011

Uusi naapuri ja snorklailun huumaa

Arskaa partsilla.
Sää on vuorotellen pilvinen ja aurinkoinen ja päivät Koh Taolla kuluvat vuoroin skootterilla kruisailleissa parhaille snorklailupaikoille ja vuoroin sadekuuroja sisältä villasta käsin ihmetellen. Äsken palasimme juuri snorklailureissulta syrjäiseltä Tanote Baylta. Matka Tanotelle ei ole mikään helppo pikkuruisen automaattiprätkämme kanssa. Ajomatka kestää ehkä noin vartin suuntaansa. Suurin osa matkasta taittuu onneksi huimissa ylä- ja alamäissä tasaisella asfaltilla. Kokoajan saa kuitenkin jännittää, jaksaako pieni menopelimme kaasuttaa meidät molemmat ylös jyrkissä ylämäissä. Asfalttiosuudella homma luonnistui ihan mukavasti, mutta loppumatkan jyrkissä hiekkamäissä jouduinkin sitten hyppäämään pois kyydistä ja kävelemään pahimmat osuudet. Kuulostaa ehkä helpolta, mutta voin kertoa, ettei se ole sitä 40 asteen kuumuudessa. Muistona tältä reissulta muun muassa helakan punaiset olkapäät. Ei auttanut edes apteekin aurinkorasva. Paluumatka oli vielä menomatkaa jännempi, sillä ehkä noin puolessa välissä matkaa, kun olimme juuri selviytyneet hiekkaosuudelta, alkoi satamaan kaatamalla. Ehhehhehe. No, kilometrin verran köröttelimme sitten trooppisessa kaatosateessa, kunnes päätimme pysähtyä Alanin suosittelemaan Yang-thairavintolaan syömään. Kyllä helpotti, kun sai vähän sweet&sour-possua ja noname-palleroita naamariin. Nonamet ovat siis paikallinen friteerattu herkku täällä Taolla. Kyseessä on friteerattu taikinapallo, jonka sisällä on erilaisia kasviksia ja palleroa dipataan sitten chilikastikkeeseen. Herkun nimi on nokkelasti "noname" eli "ei nimeä" :)
Noname
Petra ja syöpälapsi-look
Mutta palataan vielä itse snorklailuun Tanotella, joka oli ehkä hieman viime vuotista tylsempää. Vesi oli vielä hieman sameaa maaliskuisten tulvien jäljiltä, mutta näimme onneksi kuitenkin paljon vedenalaista elämää. Kokemuksena tämän vuotinen snorklailu Tanotella oli kuitenkin parempi siinä mielessä, että meikäläisellä oli hankittuna hieman parempi snorkkeli ja maski, ja vettä ei päässyt tällä kertää mistään raosta sisään. Oli siis erityisen mukavaa lillua lämpimässä vedessä ja tutustua suorastaan hypnoottiseen merielämään.

Tanote Bay
Monta kertaa snorklaillessa tulee kyllä mietittyä, josko sitä uskaltaisi kokeilla sukeltamistakin. Meillä molemmilla vaan on niin herkät korvat + pelkään itse saavani jonkun paniikkikohtauksen veden alla sukellustamineissa. Säpsähdän nimittäin niin helposti jo snorklaillessakin, jos jotain yllättävää tulee vastaan. Eilen Shark Baylla snorklatessamme emme melkein uskaltaneet mennä toista kertaa veteen, koska laiturin edessä odotti ehkä noin 5-10cm mittainen pikkuruinen musta kala. joka oli TODELLA äkäinen. Pikku pirulainen hyökkäili jalkoihimme heti kun saimme ensimmäisen varpaan kastettua veteen. Kalan "puremat" tuntuivat vain pieniltä nipistyksiltä, mutta silti tuntui jotenkin inhottavalta joutua kyseisen vesipedon uhriksi :D Eli jos tuon kokoinen kala saa meidät hätkähtämään, niin sukellus ei ehkä ole meitä varten ;) Harkinnassa on kyllä tuollainen discovery-sukellus, joka taitaa maksaa muutaman kympin. Siinä sukelletaan vain kerran ilman sen kummempia luentoja. Perusasiat tietenkin neuvotaan, mutta kyseessä ei ole kuitenkaan monen päivän kurssi.  Heidin mielestä meidän kannattaisi ehdottomasti kokeilla ainakin juuri tuota discovery-sukellusta, jotta tietäisimme, miltä painoton tila veden alla tuntuu. Mutta katsotaan. Ehkä sitten ensi vuonna. Tänä vuonna oltiin kuitenkin jo niin rohkeita, että vuokrattiin skootteri ;)

Saimme eilen uuden naapurin tänne Star Villaan. Stereotyyppinen italialaispariskunta  Fabio ja Vinchenta lähtivät aamulautalla Samuille ja samaisella lautalla saapui sitten eräs itävaltalainen kaveri, jonka nimeä en nyt kuollaksenikaan muista. Tyyppi on kuitenkin varannut vaatimattomasti yläkerran penthousen itselleen, joten mistään aivan köyhästä kaverista ei voi olla kyse. Tämän päättelin myös siitä, että nuori mies on 6 kuukauden mittaisella maailmanympärimatkalla ja hän kertoi yöpyneensä Koh Samuilla noin 60e/yö maksavassa hotellissa. Jos miettii, että heppu meinaa pyöriä maailmalla 180 päivää, niin tuollaisista majoituksista tulee jo melkoinen lasku :) Joka tapauksessa, kyseinen heppu, olikohan se nyt sitten Chris, vaikuttaa erittäin mukavalta tyypiltä. Kävimme eilen kaikki porukalla, minä, Olli, Heidi, Alan ja Chris illallistamassa Mae Haadissa melko ränsistyneen näköisessä thai-ravintolassa ja juttelimme niitä näitä. Alan tilasi meille pöydän täyteen erilaisia thairuokia. Oli paistettua riisiä ja kanaa, aurinkokuivattua possua, kissakalaa, grillattua possua, bambuversosalaattia, tulista som tamia eli papaijasalaattia, tahmeaa riisiä ja chilidippiä jne. Palan painikkeeksi otimme vielä isot Singha-oluet, kokista ja vettä. Mitä veikkaatte, että koko muhkea setti maksoi viideltä hengeltä? No, noin 15 euroa. Paikan ulkonäkö petti täysin ja ruoat olivat erittäin herkullisia. Heidin ja Alanin luona yöpyminen on kyllä erittäin kätevää, koska he tuntevat saaren ja tietävät parhaat ruokapaikat. Lomasta saa heti hieman enemmän irti :)
Alan ja Chris (?)
Itävaltalaisesta Chrisista vielä sen verran, että heppu on tulossa heinäkuun loppulla vierailemaan myös Suomeen ja Helsinkiin maailmanympärimatkallaan. Lupasimme antaa hänelle puhelinnumeromme, jos hän tarvitsee opastusta. Suunnittelimme myös mahdollista retkeä Porvooseen :) Saa hänkin sitten ehkä hieman enemmän irti Suomesta. Täytyykin ruveta suunnittelemaan hänelle jotakin spesiaaliohjelmaa. Ehkä viemme kaverin tutustumaan Itä-Helsingin saloihin, ravintola Bohemiaan perjantai-iltana, tai telttailemaan Tallinnan aukiolle ;) Ei vais. Meikäläisestä olisi erittäin mukavaa esitellä Helsinkiä ja Porvoota ulkomaalaiselle ja pyrkiä tietenkin antamaan mahdollisimman hyvä kuva kulttuuristamme :)

Naapurin koiranpentu tulee aina välillä moikkaamaan meitä :)